Nákup v supermarketu
Super a hypermarketům jde především o zisk a tomu podřizují svoji obchodní strategii. I v těchto velkých prodejnách se ale dá dobře nakoupit – chce to jen nepodlehnout zdánlivě lákavým nabídkám a dalším trikům obchodníků. Nejdůležitější je především pečlivě vybírat...
Kuchařská škola
Většina super a hypermarketů podřizuje vše především zisku a využívá k tomu všech možných reklamních a marketingových prostředků, akčních slev, zvýhodněných cen vybraného zboží, dárků...
Pokud ale kupující zná alespoň částečně triky, kterými se ho obchody snaží přimět utrácet a zároveň jim nepodlehne, může odejít spokojený.
Základní metody nabídky ve velkých obchodech
Nejdražší zboží se vždy umísťuje do výšky očí
V regálu se stejným zbožím je ve výšce očí umístěno to nejdražší, výše nebo níže bývá srovnatelné a někdy i kvalitnější zboží za nižší cenu nebo ve výhodnějším balení.
Drobné „zbytečnosti“ v regálech a na stojanech u pokladen
Žvýkačky, čokoládové tyčinky, bonbóny a další podobné pochutiny ale třeba i lahve s alkoholem nebo chlazené nápoje jsou umístěny u pokladen a zákazníci si je často ve frontě přidají do košíku. Toto zboží je většinou ve vyšší cenové relaci a není možnost výběru z jiných levnějších druhů. Nákup je v tomto případě opravdu „nákupem za každou cenu“ bez možnosti výběru a porovnání.
Nejvíce kupované zboží je až na konci dlouhých uliček
V některých velkých obchodech musí zákazník projít kolem mnoha regálů i když jde kupovat jen ty nejběžnější potraviny - například pečivo, mléčné výrobky nebo ovoce. Právě tyto běžné potraviny jsou až na konci uliček a zákazník tak prochází kolem mnoha dalších výrobků a velmi často některé koupí, i když je nepotřebuje.
Umělé vůně a čerstvost pečiva
Nákup pečiva je poměrně častý a v některých supermarketech ho podporují vypouštěním umělých vůní, protože právě aroma čerstvě upečeného chleba nebo šátečků z listového těsta je skutečně velmi lákavé. Kupovat by se ale mělo jen skutečně čerstvé – i když třeba tzv. rozpečené – pečivo. To se velmi snadno pozná jeho teploty.
Barevné světlo nad pulty s uzeninami a masem
Nad pulty s uzeninami a masem je ve velkých obchodech osvětlení s nádechem růžové barvy, nad pečivem, ovocem a zeleninou jsou zase světla s teplou bílou barvou. Tyto odstíny totiž významně vylepšují barvu potravin, které jsou pak lákavější.
Slevy a výhodné nákupy
Mnoho obchodů láká zákazníky na nákupy s výhodnými slevami. V takovém případě je dobré zlevněné zboží porovnat s jiným, stejným ale nezlevněným druhem a rozmyslet se, zda se nabízená sleva skutečně vyplatí. Ve slevách se velmi často prodává i zboží nižší kvality, jindy je sleva jen nepatrná a pouze láká ke koupi zboží, kterého by zákazníci bez informace o slevě třeba ani nevšimli.
2+1 zdarma, 3 +1 zdarma atd., zboží + dárek zdarma
Akce typu 2+1 zdarma nebo dárek k zakoupenému zboží se vyplatí v některých případech a to především pokud se jedná o trvanlivé zboží, které se nekazí. Pokud je ale například dárek zdarma třeba jen k nákupu v určité výši, utratí zákazník často finance za zboží, které vůbec nepotřebuje. Stejně jako každá sleva a se i dárek zdarma vyplatí především obchodu.
Cena „od…“
Dalším oblíbeným trikem je smíchání několika druhů zboží s nápisem „cena od…", která odpovídá nejlevnějšímu druhu zboží. Většina ostatního zboží je samozřejmě mnohem dražší, ale výzva zákazníka nutí, aby se na zboží podíval a pak ho i případně pod dojmem výhodnosti zakoupil.
Velikost nákupních košíků a vozíků
V obchodech se stále častěji objevují větší a větší nákupní vozíky a malých košíků do ruky je nedostatek. Důvodem je samozřejmě vzbudit v zákazníkovi pocit, že do vozíku musí ještě něco přidat, případně že může bez problémů nakupovat třeba nápoje ve velkých baleních.
Ochutnávky
Možnost ochutnat zdarma různé potraviny nebo nápoje je lákavá a jejím účelem je samozřejmě to, aby si zákazník ochutnávaný produkt koupil. Do nákupu ho ale nikdo samozřejmě nutit nemůže a tak když se ochutnává, není potřeba za každou cenu kupovat!
Končící doba spotřeby
Potraviny s kratší dobou spotřeby jsou v regálech srovnané podle toho, jak se ukončení doby spotřeby blíží. Novější zboží je zásadně umístěno na konci, na začátku jsou nejméně čerstvé. Velmi často se také promíchává čerstvé a starší pečivo.
Zavádějící a nesprávné označení
Na cenovkách jsou někdy uváděny informace, které jsou nepravdivé nebo zavádějící. Nejvíce se tato praktika používá především u označení země původu, někdy je na cenovce i jiná cena. Obchod předpokládá, že při placení většího množství si toho zákazník nevšimne.
Změna rozmístění zboží
Rozmístění zboží v prodejně se po určité době výrazně změní a zákazníci, kteří byli zvyklí, že určité druhy nacházeli na stejném místě toto zboží musí opět hledat. Při hledání je samozřejmě větší možnost, že si koupí i jiné zboží, které pro které původně přišli.
Nevýhodnost větších balení
Větší balení by měla být cenově výhodná, ale v praxi platí, že několik menších balení vychází ještě výhodněji. Protože součástí cenovek na regálech je ze zákona přepočet zboží na pevnou jednotku – litr, kilogram nebo kus – je si možné výhodnost ceny snadno spočítat.
Letáky
Letáky jsou oblíbenou reklamou velkých obchodních řetězců a umístění fotografií na nich není náhodné. Na letácích je většinou slibována i sleva mnoha výrobků, ale výrazná sleva se týká jen několika z nich. Většinu slev zboží z letáku navíc dotuje výrobce a ne prodejce. Podle letáku se tedy při nákupu zásadně řídit nelze.
Pravidla nakupování ve velkých obchodech
Nakoupit ve velkých obchodech nemusí být stresující a finančně zbytečně nákladná záležitost, pokud se dodržuje několik základních pravidel.
- Základem úspěšného rozumného nákupu je nákupní seznam
- Na nákup není potřeba brát zbytečně více peněz, než je předpokládaní útrata. Určité riziko zvýšení útraty znamená placení platební kartou
- Na běžné nákupy není potřeba chodit s dětmi
- Před nákupem je dobré se najíst
- Při nákupu několika věcí není vhodné používat vozík, zcela postačí košík
- Potraviny by se měly kupovat pouze v odděleních, do kterých patří – např. jogurty v mléčných výrobcích, uzeniny v oddělení masných výrobků apod.
- Slevy, akce a další výhodné nabídky je potřeba vždy pečlivě zvážit a ceny porovnat s jinými druhy podobného zboží
- V regálech je nejdražší zboží v úrovni očí, pod ním a nad ním jsou jiné podobné výrobky s nižší cenou často i v lepší kvalitě
- Výhodnější je několik menších nákupů potřebných potravin během týdne než jeden velký nákup třeba na 14 dní. Při velkém nákupu se přidá mnoho zbytečností a některé potraviny se nespotřebují a zkazí
Sezónní produkty – především ovoce a zeleninu – je vhodnější kupovat na trhu nebo v specializovaných prodejnách. Potraviny domácí produkce jsou pro náš organismus přirozenější, mají lepší chuť a jsou i zdravější než dovážené. Ty jsou většinou skleníkové a případně musí být kvůli dlouhé dopravě chemicky ošetřeny.